ik roest harder dan mijn bullet(s), change of plan...

Hier kun je van alles rond Enfield aanbieden of vragen.
Het kan tegen betaling, alleen de verzendkosten of geheel gratis afhalen.
Zet dit er dan wel bij in je bericht.
Forumregels
aanbieden of vragen van alles rond Enfield - geen commerciële aanbiedingen.
Plaats reactie
dick vermaat

ik roest harder dan mijn bullet(s), change of plan...

Bericht door dick vermaat »

De handdoek gaat in de ring. Na 27 jaar rondtuffen op de Bullet(s) 500 rijd ik alleen nog korte rondjes om de kerk. En t nog uit t voeren onderhoud komt er door meerdere gewrichtsklachten (en tijdgebrek) niet meer van. Op de Himalayan hou ik t wat langer uit maar dat maakt buiten op straat sleutelen niet lichter.
Ik doe ze het liefst beide weg binnen de club. En bij geen interesse later op marktplaats., en dan pas in onderdelen.
Uitgebreide fotoos moet ik nog maken. Wat overigens alleen mogelijk is van de Bullet uit 1993, die staat buiten op straat.
De Bullet uit 1994 staat lichtelijk incompleet in de berging, 6 steile traptreden naar beneden in een kelderberging weggestopt onder andere spullen.

Korte omschrijving van de Bullet uit 1993.
Bijna 59.000 km. Nog steeds een standaard (engelse) zuiger erin, aan de slijtagegrens of er iets overeen, maar die emmert nog hoorbaar..prima.
Door Peter gereviseerd blok, oa krukas en kleppen bij 38.000km. Koppeling hapert, schakelt slecht en als ie warm is veel te zwaar en snel mis. Versnellingsbak lekt (ooit uitgelopen onderste glijlager vervangen en met aluminium het huis gerepareerd). Vorkpoten lekken. Heeft schijfrem. Achterrem blijft hangen, staat nu afgesteld op…nauwelijks remmen. De decompressuur is vervangen door een dummy bougie in de cylinderkop! Al 40.000 km, ik duw m voorzichtig door de compressie heen alvorens een lel te geven. Zwetende kop. Overal roestplekken, staat al 16 jaar buiten onder een hoes en is des winters mee doorgereden!! Maar nog niets doorgeroest, mooie patina dus. Standaard Enfield India zadel. Lichtschakelaar links op stuur vervangen door universeel exemplaar. (origineel ging kapot en was niet meer te krijgen, idem koppelingshandel). Lagering ontstekingsas aangepast. Maar heeft nog puntjes. Uitlaat, een vet klappende absorptiedemper aan een langer-dan-standaard uitlaatbocht (de lange versie, niet eentje met tussen/verlengstuk).
Originele trommelrem voor nog aanwezig, maar na die 2 x op de draaibank netjes rond te hebben gemaakt remde die nog steeds slecht. Toen een schijf gemonteerd, minder mooi maar remt ! Amal carburateur en K&N filter. Poorten in cylinderkop wat meer flow. Thans 18 tands voortandwiel.

Korte omschrijving van de Bullet uit 1994. Licht gebobd…..maar niks verzaagd. Ca 22.000 km. Blok nog origineel, alleen lagering ontsteking aangepast.
Ontbreekt; Accu, spanningsregelaar. Km teller. Origineel zadel, is nu bijzonder plat solo zadeltje. Koppelingshandel ontbreekt. Bedrading aangepast (veel onnodig spul verwijderd). Bedrading aangepast aan losse customkoplamp. Nacelle verwijderd. Heeft de originele Enfield kroonplaat en vorkstuk van het oude type Bullet DeLuxe. Handlebar war time model. Leuk voor caferacer/scrambler bouw. (heeft niet de koplamp en tellerpartij!!) Bijzonder mooiroestige goldstardemper met extra demper. (fluit!) Originele tank nog aanwezig maar heeft deuk, lekke kraan en kurk in dop ontbreekt. Er zit nu een aangepaste sportster tank op. Remschakelaar achterlicht ontbreekt. Voorrem blokken aan slijtagegrens. Deuk in zijkastje……..de enige keer dat ik s op zijn kant gegaan ben…. En ook…door pekel gereden voor de betere patina. Bovendien woon ik in swampig Gouda, daar roest zelfs goud, dus maken we er maar kaas van. Dick Vermaat.

Na jaren twijfelen.......toch geen afstand genomen van mijn ouwe trouwe Bullet...
in 3 dagen tijd t beessie geheel gestript (op de stoep....veel aandacht gehad.... was zo nog gezellig ook..)
en ook al zal t een langdurig project worden. Bullet wordt opgeknapt. De Hima verkocht, zo blijft r wat tijd over....
Uiteraard zijn er toch onderdelen waarvan ik dacht; die haal ik van mijn andere bullet, de versnellingsbak en koppeling bijvoorbeeld. Dus uiteindelijk zullen er na lange tijd onderdelen over blijven, maar zeker geen complete bullet.
Wordt vervolgd..dagen....maanden....jaren....kalm an !
Toch bleek er na al die jaren toch iets doorgeroest ! Onder de buddy zit, het hoogste punt van het achterspatbord, daar was ie doorgeroest.
Laatst gewijzigd door dick vermaat op 2022-09-11 zo 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wakke

Re: nou ja zeg ik roest harder dan mijn bullet(s)

Bericht door Wakke »

De “kelder” Bullet heeft wel interesse opgewekt bij me.
Denk een leuk projectje voor me wanneer ik volgend jaar met pensioen ben.
Groeten
arie

Bericht door arie »

Heb je de ankerplaten wel nagekeken?
Huib

Bericht door Huib »

Ha die Dick, zodra jij stopt met die Bullets ... begin ik ermee ;-)
Zoals je weet heb ik een 350 uit '77 en ben op zoek naar een 500 (blok)
Laat even wat van je horen
Groeten, Huib
dick vermaat

Bericht door dick vermaat »

ha Humberto
tot nu toe 3 geïnteresseerden met uiteenlopende wensen...
ik hou nog effe geduld en plof hierop verder
(toch eentje opknappen in de achterkamer?........... teveel keus, rotluxe.............
Plaats reactie